لوگوی شرکت اچ پی HP

شرکت اچ پی Hewlett-Packard Company – HP پیام بگذارید

شرکت اچ پی Hewlett-Packard Company – HP

شرکت اچ پی HP در سال ۱۹۳۶ توسط دیوید پکارد و ویلیام هیولت تاسیس شد و فعالیت خود را از گاراژی در منطقه ای از کالفرنیا آغاز کردند، همان منطقه ای که امروزه به عنوان دره سیلیکون شناخته می شود و نماد انقلاب الکترونیکی است.
هیولِت پاکارد (Hewlett-Packard) یا به اختصار اِچ پی HP یک شرکت آمریکایی چند ملیتی فناوری اطلاعات است. ساختمان مرکزی این شرکت در دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا در کشور آمریکا واقع شده ‌است.

گاراژی که شرکت HP در آن شکل گرفت

شرکت اچ پی HP یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات است و تقریباً در تمامی کشورها فعالیت می‌کند. این شرکت مجموعه ی وسیعی از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری و خدمات مرتبط با مشتری، کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB ها) و سازمان های بزرگ که شامل بخش های مربوط به مشتریانِ دولتی، بهداشت و آموزش میشود را توسعه داده است.

طبق آخرین آمار در سال ۲۰۱۸، درآمد این شرکت مبلغ ۵۸.۴۷ میلیارد دلار اعلام شده است. در حال حاضر (سال ۲۰۱۹) برند HP در فهرست برترین برندهای فوربز Forbes در رتبه‌ی ۵۲ قرار دارد که این آمار هر ماه بسته به رشد شرکت ها، تغییر می کند.

بنیان گذاری و تاریخچه شرکت اچ پی

ویلیام ریدینگتون هیولت William Redington Hewlett آنچه در تاریخچه شرکت اچ پی دیده می شود آن است که همه چیز از یک رؤیای مشترک دو دانشجوی دانشگاه استنفورد آغاز می شود.

ویلیام ریدینگتون هیولت William Redington Hewlett متولد ۲۰ مه ۱۹۱۳ – وفات ۱۲ ژانویه ۲۰۰۱ یک مهندس آمریکایی و دیوید پکارد David Packard متولد ۷ سپتامبر ۱۹۱۲ وفات ۲۶ مارس ۱۹۹۶ و او هم یک مهندس آمریکایی بود، که با هم شرکت Hewlett-Packard – HP را در سال (۱۹۳۹) بنیانگذاری کردند.

دیوید پکارد در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ به دولت نیکسون به عنوان معاون وزیر دفاع ایالات متحده خدمت کرد. او از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱ نیز به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایالات متحده (USU) خدمت کرده است. و همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت اچ پی از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۲ بود.

دیوید پکارد در سال ۱۹۸۸ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را برای بسیاری از نوآوری های تکنولوژیکی و تلاش های بشردوستانه دریافت کرد.

دیوید پکارد David Packard

همت و تلاش، سخت‌کوشی و درایت این دو نفر، یعنی دیوید پکارد و ویلیام هیولت باعث می شود که سرمایه اولیه ۵۳۸ دلاری شرکت، اکنون پس از گذشت حدود ۷۰ سال به نزدیک ۹۰ میلیارد دلار برسد و فعالیت شرکت، بیش از ۱۶۰ کشور را در حوزه جهانی دربرگیرد.

 

نام این کمپانی برگرفته از مخفف اسامی موسسین این شرکت هیولت و پاکارد Hewlett-Packard، اچ پی  HP انتخاب شد.
هفتاد سال گذشته است و اچ پی هنوز هم در مسیر تحولات فناوری در صنعت الکترونیک پیشگام است، و این یک آمار و ثبات بسیار مثبت برای یک شرکت در حوزه تکنولوژی است.
بعد از ادغام این شرکت با شرکت بزرگ کمیک، اچ پی توانست در بسیاری از حوزه های تولیدی و خدماتی جایگاه برتر را به دست آورد و رقابت سختی را با (ای بی ام) داشته باشد.

راز موفقیت اچ پی در کارکنانش بود نه درمحصولاتش.

هیولت و پکارد فهمیدند که اگر مدیران، کارکنان خود را باور کنند و در رویاهایشان شرکت کنند و بگذارند که آنها به طور کامل از استعدادهای خود استفاده کنند، کارکنان می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و این باور راز موفقیت اچ پی بود.

روند رشد و توسعه شرکت اچ پی

اولین قدم بزرگ آنها در این مسیر، طراحی و ساخت دستگاهی برای اندازه‌گیری فرکانس صدا بود. این دستگاه اولین خط تولید جدی این شرکت کوچک را به‌وجود آورد. نام این اسیلاتور نیز Model 200A انتخاب شد و از اولین مشتریان این شرکت والت دیزنی بود که هشت اسیلاتور صوتی برای تولید انیمیشن هایش سفارش داد.

 

در سال ۱۹۷۲ که هیچ کس تصور وجود یک ماشین قابل حمل نمی کرد که بتواند معادلات ریاضی پیچیده را انجام دهد (ماشین حساب)، آنها جیبی آن را ساختند.

اولین کامپیوتر شرکت اچ پی hp

 

اولین کامپیوتر شرکت اچ پی با نام HP 2116A ، در سال ۱۹۶۶ به طور خاص برای مدیریت دستگاه های اندازه گیری و تست شرکت، توسعه یافت.

در سال ۱۹۷۲، مینی کامپیوتر چند منظوره HP 3000 برای استفاده در کسب و کار، به بازار عرضه شد که امروزه هم این خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

در سال ۱۹۸۰، شرکت اچ پی اولین کامپیوتر رومیزی خود را با نام HP-85 معرفی کرد. به دلیل عدم سازگاری با کامپیوتر شخصی IBM که در آن زمان به استاندارد صنعت تبدیل شده بود، HP-85 شکست خورد.
دومین محصول خاص این شرکت در بازار کامپیوترهای شخصی، کامپیوتری به نام HP-150 بود که با سیستم کامپیوتر شخصی IBM سازگار بود و یک صفحه نمایش لمسی داشت. اگرچه HP-150 از لحاظ فنی جالب بود، ولی این کامپیوتر هم با شکست مواجه شد.

در واقع، اولین محصول موفق شرکت HP برای بازار کامپیوتر شخصی، یک پرینتر بود. HP LaserJet که در سال ۱۹۸۴ ارائه شد، تنها محصول موفق شرکت اچ پی بود. اچ پی تا کنون مقام اول را در تولید چاپگر به خود اختصاص داده و تا سال ۲۰۰۵، ۳۸۵ میلیون چاپگر به سراسر دنیا فروخته است.

HP LaserJet

توسعه‌ی فعالیت‌ها و تمرکز بر بخش پرینتر و دستگاه‌های مشابه، اچ‌پی را به بازیگر اصلی این صنعت تبدیل کرده بود. آنها در سال ۱۹۹۴ اولین محصول چندکاره‌ی تجاری را با نام OfficeJet به بازار عرضه کردند که ترکیبی از دستگاه‌های پرینتر، فاکس و فتوکپی بود.

اولین محصول جدی با تمرکز روی کاربران خانگی نیز یک سال بعد به‌ صورت یک کامپیوتر مجهز به کیس و با نام Pavilion PC معرفی شد.

نزدیک به دو دهه از قرن ۲۱ گذشته و اچ‌پی در این سال‌ها فراز و فرودهای متعددی را مشاهده کرده است. آنها با شروع قرن ۲۱ با برنامه‌ای جدی وارد حوزه‌ی نانوتکنولوژی شدند. تیم‌های بزرگی از شیمی‌دان‌ها، فیزیک‌دان‌ها، مهندسان و دانشمندان علوم کامپیوتر برای به‌کارگیری فناوری‌های مولکولی و نانو در صنعت کامپیوتر، در این شرکت گردهم آمدند.

یکی از دستاوردهای این تیم تحقیقاتی،‌ چگال‌ترین حافظه‌ی الکترونیکی تا آن زمان بود. این دستاورد، یک حافظه‌ی ۶۴ بیتی بود که با استفاده از سوئیچ‌‌های مولکولی کار می‌کرد.

دهه‌ی ۲۰۰۰ علاوه‌ بر معرفی محصولات و فناوری‌های جدید، با خرید و ادغام شرکت‌های متعدد با اچ‌پی نیز همراه بود. آنها علاوه‌ بر کامپک، شرکت‌های متعددی همچون Snapfis در حوزه‌ی خدمات عکس آنلاین، Scitex vision در حوزه‌ی پرینترهای عریض و فوق عریض، Mercury در حوزه‌ی نرم‌افزارهای مخصوص کسب‌وکار، EDS در حوزه‌ی خدمات فناوری، ۳Com در حوزه‌ی سوئیچ‌های مخصوص شبکه، ۳PAR در حوزه‌ی خدمات ذخیره‌سازی و ArcSight و Fortify در حوزه‌ی امنیت را خریداری کردند.

شرکت hp در سال ۲۰۰۰ با فروش بسیار خوب محصولاتش به میزان ۴۸ میلیارد دلار، جزء پر درآمد ترین شرکت های امریکایی شناخته شد و رتبه ۱۳ جهانی را به خود اختصاص داد.
با شروع دهه‌ی ۲۰۱۰، فعالیت اچ‌پی در تمامی زمینه‌ها از خدمات و محصولات سرور تا محصولات مخصوص مصرفت‌کننده، وارد فاز جدید و حرفه‌ای‌تری شد. آنها اولین نمونه‌های از خدمات و محصولات سرورهای نسل جدید را در سال ۲۰۱۱ با تمرکز بر کمترین آسیب به محیط زیست معرفی کردند.

قدم بزرگ بعدی، معرفی اولین ماوس کاملا بی‌سیم بود که بدون نیاز به دانگل بلوتوث و از طریق وای‌فای به لپ‌تاپ متصل می‌شد.

یکی از آخرین محصولات اچ‌پی در صنعت سرور و مراکز داده، سرورهای Moonshot هستند. این خانواده، اولین سرورهای با مصرف انرژی پایین و مجهز به پردازنده‌های کم‌مصرف موبایلی هستند. این محصولات تا ۸۹ درصد در مصرف انرژی، ۸۰ درصد در اشغال فضا و ۷۷ درصد در هزینه بهتر از سرورهای سنتی هستند.

سرورهای Moonshot شرکت اچ پی hp

این برند در سال‌های اخیر همواره با فناوری‌های روز کامپیوتری نیز هم‌گام بوده است. آنها در سال ۲۰۱۴، محصول خود را به نام sprout pc معرفی کردند که خانواده‌ای جدید از کامپیوترهای شخصی اچ‌پی با قابلیت‌های متنوع در زمینه‌ی واقعیت ترکیبی است.

hp sprout pc

این کامپیوتر علاوه‌ بر تجهیزات معمول همه‌ی کامپیوترهای شخصی، مجهز به اسکنر سه‌بعدی نیز هست که اجسام را به مدل‌های سه‌بعدی در کامپیوتر تبدیل می‌کند.

hp sprout pc

از محصولات شاخصی که در یکی دو سال اخیر از برند اچ‌پی در بخش مصرف‌کننده معرفی شده است، می‌توان به لپ‌تاپ‌های فوق حرفه‌ای سری اسپکتر، سری اومن، نمایشگرهای ایلایت دیزپلی و سری‌های جدید سری Envy از لپ‌تاپ‌ها اشاره کرد.

مشاهده محصولات شرکت اچ پی hp شامل سری های z ورک استیشن، Elitebook و …

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

close