جین مک انتگارت، یکی از اعضای گروه ارتباطات جهانی اینتل با پردازنده لپ تاپ Intel Core Ultra - کامپیوتر هوش مصنوعی AI چیست؟

کامپیوتر هوش مصنوعی AI چیست؟ پیام بگذارید

وقتی کامپیوتر شما با هوش مصنوعی به انگلیسی: (AI / Artificial Intelligence) ترکیب شده باشد چه شکلی می شود؟ و مزیت اینتل چیست؟

اگر از ۱۰ نفر مختلف بپرسید “کامپیوتر هوش مصنوعی چیست؟” شما ۱۰ پاسخ مختلف دریافت خواهید کرد. اما این در مورد روزهای اولیه هر بخش مهمی از فناوری صادق است. سخت است که به آینده نگاه کنی و تصور کنی که دنیا چگونه خواهد بود.

در نوآوری اینتل در سپتامبر ۲۰۲۳، پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، هوش مصنوعی و تأثیر آن بر رایانه شخصی را با تأثیر Wi-Fi بر اتصال مقایسه کرد.

پت به توسعه دهندگان گفت: «کامپیوتر هوش مصنوعی یک لحظه تغییر دریا در نوآوری فنی خواهد بود.

Intel® Core™ Ultra، اولین پلتفرم رایانه شخصی شرکت اینتل که دارای واحد پردازش عصبی داخلی (NPU) است، آماده رهبری هزینه رایانه های شخصی هوش مصنوعی است. این موتور اختصاصی هوش مصنوعی که در دسامبر ۲۰۲۳ معرفی شد، شتاب هوش مصنوعی کم مصرف و استنتاج محلی را در رایانه شخصی ارائه می دهد. این «چگونگی» هوش مصنوعی در رایانه شخصی شما است. اگر در مورد «کدام» کمی واضح نیستید، تنها نیستید.

اینجاست که کار دوشادوش با مهندسان معمار آینده مزایای خود را دارد. من با کیتلین اندرسون، نایب رئیس گروه فروش و بازاریابی و مدیر کل گروه محاسبات مشتری، و رابرت هالوک، مدیر ارشد بازاریابی فنی مشتری در گروه محاسبات مشتری، صحبت کردم تا برخی از سوالات اساسی را بپرسم و برخی از آنها را با سوالات اساسی «تو ساده نیستی» در مورد کامپیوتر هوش مصنوعی است.

کامپیوتر هوش مصنوعی چیست؟ (“ببین، مادر! بدون ابر!”)

یک کامپیوتر با هوش مصنوعی دارای یک CPU، یک GPU و یک NPU است که هر کدام دارای قابلیت های شتاب هوش مصنوعی خاصی هستند. یک NPU یا واحد پردازش عصبی، یک شتاب دهنده تخصصی است که وظایف هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) را مستقیماً بر روی رایانه شخصی شما به جای ارسال داده ها برای پردازش در فضای ابری انجام می دهد. GPU و CPU نیز می توانند این بارهای کاری را پردازش کنند، اما NPU به ویژه در محاسبات هوش مصنوعی کم مصرف خوب است. کامپیوتر هوش مصنوعی نشان دهنده یک تغییر اساسی در نحوه عملکرد رایانه های ما است. راه حلی برای مشکلی که قبلا وجود نداشت نیست. در عوض، نوید یک پیشرفت بزرگ برای استفاده روزمره از رایانه شخصی است.

پس چگونه کار می کند؟ در مقایسه با هوش مصنوعی مولد و مدل‌های بزرگ زبان (LLM) که بر روی هزاران داده عمومی آموزش داده شده‌اند، هوش مصنوعی که روی رایانه شخصی شما اتفاق می‌افتد تقریباً در هر سطحی در دسترس‌تر است. این مفهوم آسان‌تر قابل هضم است و از آنجایی که بر روی داده‌های شما آموزش داده می‌شود، بدون نیاز به دسترسی به فضای ابری، فواید آن برای جمعیت گسترده تری جذاب تر است.

در کوتاه مدت، دنیای رایانه های شخصی هوش مصنوعی شامل دستیارهای شخصی و مدل های هوش مصنوعی کوچکتر می شود که مستقیماً روی رایانه شخصی شما اجرا می شوند و از داده های شما برای ارائه پیشرفت های هوش مصنوعی شخصی، خصوصی و ایمن تر برای کارهایی که قبلاً هر روز انجام می دهید استفاده می کنند – گرفتن دقیقه جلسه، سازماندهی لیگ فوتبال فانتزی، پیشرفت‌های خودکار برای ویرایش عکس و ویدیو، یا برنامه‌ریزی کامل برای یک گردهمایی خانوادگی بر اساس زمان ورود و خروج همه.

آیا برنامه هایی را با آن دوست دارید؟

همانطور که سازندگان نرم افزار مانند Adobe و Zoom به هوش مصنوعی برای فعال کردن ویژگی های پیشرفته تر نگاه می کنند، تقاضا برای سخت افزار قوی تر افزایش می یابد. و همانطور که سخت افزار توانمندتر می شود … فضای بیشتری برای نوآوری نرم افزار وجود دارد. می بینی با این به کجا می روم؟

رابرت هالوک (به انگلیسی: Robert Hallock) توضیح می دهد که هوش مصنوعی نحوه عملکرد برنامه ها را تغییر می دهد.

«نرم افزار هوش مصنوعی نوعی نرم افزار متفاوت از برنامه های معمولی است. این الگوریتم‌های مختلف و انواع مختلف اجرا در CPU است.»

اینتل با فروشندگان نرم افزار و سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) همکاری می کند تا به آنها کمک کند تا از قابلیت های هوش مصنوعی تعبیه شده در پردازنده های Intel Core Ultra نهایت استفاده را ببرند. به‌عنوان بخشی از برنامه شتاب‌دهی رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی، تیم‌های اختصاصی اینتل به فروشندگانی که مشتاق هستند برنامه‌های خود را تغییر دهند تا از قدرت هوش مصنوعی Intel Core Ultra استفاده کنند، کمک می‌کنند. این شامل عملکرد برنامه (بهتر اجرا کردن آن، مانند محو شدن بهتر پس زمینه در زوم) و همچنین ویژگی های برنامه (بهتر کارکردن آن، مانند حذف اشیا با لمس یک دکمه در فتوشاپ) می شود.

هالوک می گوید: «من اخیراً دیدم که هوش مصنوعی یک پاورپوینت کامل از هیچ ایجاد می کند. “به عنوان یک نقطه پرش، عدم نیاز به تصمیم گیری به تعداد اسلایدهای مورد نیاز، ترتیب آنها، نحوه چیدمان یا شکسته شدن آنها – “صفحه خالی” را در شروع یک پروژه حذف می کند و به شما کمک می کند. شما سریعتر به کار می پردازید.»

برتری اینتل بر رقبا.

پیش از راه اندازی Intel Core Ultra در دسامبر، اینتل با ۱۰۰ فروشنده نرم افزار مستقل (ISV) روی بیش از ۳۰۰ ویژگی شتاب دهنده هوش مصنوعی کار کرد تا تجربیات رایانه شخصی را در جلوه های صوتی، ایجاد محتوا، بازی، امنیت، پخش جریانی، همکاری ویدیویی و موارد دیگر افزایش دهد.

این یک مزیت بزرگ برای اینتل در رقابت است. وقتی از هالوک می‌پرسم که چگونه رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی اینتل با شرکت‌هایی مانند کوالکام یا AMD متفاوت است، او می‌گوید فعال‌سازی نرم‌افزار، مقیاس و در دسترس بودن فوری تفاوت بزرگی برای اینتل است. در رونمایی در دسامبر، پردازنده‌های Intel Core Ultra قرار بود بیش از ۲۳۰ طراحی لپ‌تاپ را تامین کنند.

او می‌گوید: «شرکتی که بیشترین تلاش را با فروشندگان نرم‌افزار برای بهینه‌سازی تجربه می‌کند، از مزیت رهبری بزرگ در سازگاری برخوردار خواهد بود. این اولین فیلتر عالی است – فیلتر «آیا اجرا می‌شود یا نمی‌خواهد» – و به این بستگی دارد که چقدر عمیق با ISV ها یکپارچه شده‌اید و چقدر زمان صرف کار روی آن‌ها کرده‌اید. اینتل خیلی جلوتر است.»

چگونه می توانم بفهمم که یک رایانه شخصی هوش مصنوعی دارم؟

چگونه بفهمم که اینترنت دایل آپ دارم یا پهنای باند؟ به من اعتماد کن، می‌دانی.

همه این ویژگی‌های منظمی که در برنامه‌های جدید موجود است، اولین هدیه خواهد بود. اگر لپ‌تاپ شما می‌تواند با تجزیه و تحلیل ایمیل، تقویم، ترافیک و داده‌های آب‌وهوا، یک جلسه توجیهی روزانه به شما ارائه دهد که از نظر اهمیت و فوریت اولویت‌بندی می‌شود، احتمالاً تصور می‌کنید چیزی متفاوت است. هدیه دوم این است که رایانه شما با چه سرعتی می تواند وظایفی را که از آن ویژگی های جدید استفاده می کنند، باز کند.

وقتی از هالوک می‌پرسم که آیا عصر رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی و همه این برنامه‌های مجهز به هوش مصنوعی «داراها و نداشته‌ها» هوش مصنوعی سمت مشتری را ایجاد می‌کنند، پاسخ کاملاً منفی نیست، اما بله نیز نیست.

در عوض، اگر رایانه‌ای بدون پردازنده مجهز به هوش مصنوعی دارید، احتمالاً با ترکیبی از دو حالت مواجه خواهید شد: یا رایانه شما دارای ویژگی‌های هوش مصنوعی است، اما استفاده از آنها کند است و باتری زیادی مصرف می‌کند، یا عملکرد. ممکن است به فضای ابری منتقل شود (جایی که رفت و برگشت خروج از دستگاه، رفتن به رایانه بزرگ در آسمان برای پردازش و سپس بازگشت به رایانه، نوع دیگری از کاهش سرعت را ایجاد می کند).

این چه کاری برای صنعت رایانه شخصی انجام می دهد؟

ما در حال تبدیل شدن به یک زمان تحول‌آفرین برای هوش مصنوعی سمت سرویس گیرنده و در نتیجه، رایانه شخصی هستیم.

اینتل قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ ۱۰۰ میلیون رایانه شخصی با هوش مصنوعی بفروشد و زمان بندی آن خوب به نظر می رسد: در میان گزارش ها مبنی بر اینکه بازار رایانه های شخصی پس از افت تاریخی شروع به چرخش کرده است، ورود رایانه های شخصی هوش مصنوعی به مصرف کنندگان دلیل قانع کننده ای برای ارتقاء ارائه می دهد.

اندرسون توضیح می‌دهد که این فرصت برای اینتل بسیار زیاد است: «اینتل با برتری اولین حرکت ما در پردازنده‌های Intel Core Ultra در فرصت رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی پیشرو است. رویکرد اکوسیستم باز ما، ردپای وسیع دستگاه‌ها و فعال‌سازی نرم‌افزار در برنامه‌های هوش مصنوعی که به موارد استفاده برای مشتریان ما تبدیل می‌شوند، یک تمایز کلیدی برای ما در بازار است.»

کار فراتر از سازندگان تراشه و توسعه دهندگان نرم افزار است. همانطور که رایانه های شخصی هوش مصنوعی (نه، نه اینطور)، نوآوری در نرم افزار و راه حل های شخص اول شکوفا خواهد شد. ایسر بخشی از سخنرانی اصلی Gelsinger’s Innovation بود و یک لپ‌تاپ Intel Core Ultra را به نمایش گذاشت که تصویر زمینه متحرکی را از یک پیام متنی، در زمان واقعی و در دستگاه ایجاد می‌کرد.

اندرسون می‌گوید: «سازندگان OEM و مشتریان نهایی ما به نوآوری و فرصتی برای به‌روزرسانی سریع‌تر رایانه‌های شخصی در نتیجه این قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی متمایل شده‌اند.

در حال حاضر، این نوع ویژگی‌های شخص اول از OEMها طراحی شده‌اند تا نشان دهند که یک دستگاه مجهز به هوش مصنوعی چه توانایی‌هایی دارد و به مشتریان دلیلی برای غوطه‌ور شدن می‌دهد. (در آخر، شما به سختی وارد یک خرده فروش می شوید و فقط برای آزمایش نتایج شخصی شده وارد همه حساب های خود می شوید.) اما وسعت برنامه های گوشی های هوشمند در سال ۲۰۰۹ را با حجم و تنوع برنامه ها در سال ۲۰۱۹ مقایسه کنید و باید تعدادی داشته باشید. تصور اینکه چقدر پتانسیل وجود دارد. بین راه حل های OEM ها، پیشنهادات مبتنی بر ابر مانند Microsoft Copilot و پیشرفت های مداوم در سیلیکون، آینده رایانه های شخصی هوش مصنوعی به نوعی حماسی به نظر می رسد.

در حالی که خیال می کنم دیگر مجبور نباشم دوباره به یک صفحه خالی خیره شوم (در نهایت، درمانی برای بلاک نویسنده)، از هالوک می پرسم که در مورد چه چیزی بیشتر هیجان زده است. او می گوید که امکانات بی حد و حصر است، به معنای واقعی کلمه.

او به من می گوید: “آسمان حد است.” می‌توانید بازی‌ای بسازید که هرگز تمام نمی‌شود، زیرا هوش مصنوعی در حین بازی بیشتر و بیشتر از آن را ایجاد می‌کند.

جین مک انتگارت، یکی از اعضای گروه ارتباطات جهانی اینتل، از سال ۲۰۱۹ در اینتل کار کرده است.

نوشته جین مک انتگارت(Jane McEntegart)

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

close